lørdag 31. oktober 2009

ankommet Okhaldhunga

Da har vi vært i Okhaldhunga i over en uke. Her er noen av dagene:

 

torsdag; vi reiser fra gjestehuset med en styk Dilip vinkende til oss. Vi ankomer flyplassen halv åtte da flyet er stilt på avgang 0940. Etter langt om lenge letter vi i ett lite twin otter fly mellom halv to og to. Etter å ha beundret STORE fjell og flotte åser lander vi med et brak i Rumjatar. Det er rett og slett den mest ekstreme og bratteste nedstigningen i min historie.. og ikke nok med det, de tar en skikkelig sleng med flyet for å snu det på den lille flystripa. Det minner en om små tenåringsgutter som leker med fars bil på glattisen. Vi blir møtt av en sherpa med det største gliset. Han gir oss et brev der Kristin og Erik ønsker oss masse velkommen. Etter noe venting på bagasje tar jeg og Tove på oss småsekkene våre, og bæreren våre TO store og tunge sekker. At et slikt lite menneske klarer å bære så mye skjønner jeg ikke. Vi starter på den fire timers lange gåturen opp igjennom fjellsiden. Stor og Gudsfacinerende natur slår rett imot oss. Svetten siler og skrekkslagne nepalesere stirrer på oss mens vi kravler opp bergsiden. Etter langt om lenge, med hodelykt og svetterenner ned rygg og tryne ankommer vi Okhaldhunga sykehus. Deilig!

 

Fredag: legevisitt! Jeg er så heldig at jeg får være med på Toves første runde. Grusomt mange triste skjebner. Det værste var ei jente som hadde blitt hogd ned av svigerfar. En tyve cm lang flenge preget halve ansiktet, mens ene armen nesten var hogd rett av. Røntgen viste at hele benet i overarmen var kuttet, så var bare muskler og hud som holdt armen på plass... En kan bare beundre og takke Gud for Erik, Kristin og resten av teamet for det arbeidet de gjør her.

 

Søndag: Tre timers langt møte! Og det verste, det hadde ikke gjørt meg noen ting dersom det hadde vart lenger. Så masse sang og livsglede!!! Kjenner meg veldig heldig som får være en del av dette fellesskapet. Etter snakk og hengings går jeg, Tove og Kristin ned til det lokale markedet, basaren. Her finner vi.. ja hold deg fast; Toblerone, Mars, Bounty og masser av annet utstyr. Så her ble det hamstring til bursdagsselskap neste søndag... da skal vi feire mine grusomme 26 år...

 

Ellers har magen vært vanskelig hele uken. Det startet kvelden før vi dro fra Kathmandu, men en finner alltid løsninger. Doen her er jo kun et hull i gulvet... og en må da stå på huk. Bekledningen her er Kurtha noe som resulterer i stoooore eventyrbukser..og som meget pertentlig nordlending på dofronten er dårlig mage + enorme bukser dårlig deal.. så min løsning.. en kappløper inn på do, kaster av seg skoene, vrenger av seg bukse og undertøy, stapper toppen/overdelen opp i Bhen – funker fjell!! noe ulekkert og lite kledelig, men anyways, nå kan magen bare være så vanskelig den bare vil.

 

Mandag til fredag: mandag er første dag på skolen. Ikke bare skal jeg undervise i Engelsk, men jeg får servert alle samfunnsfagstimene i åttende til tiende klasse i fanget. Men kjenner jeg liker utfordringen.  Nå går det i alt fra engelsk, geografi, politikk og samfunn på timeplanen – drøm!

Åttende klasse blir utfordringen. Er noe udefinert som foregår, og etter å ha nevnt dette for Kristin så har jeg rett i mine antagelser. Det er ulike kaster i klassen og dette påvirker interaksjonen dem imellom. Det er sååå vanskelig å få dem til å snakke høyt, og hvordan skal jeg klare å lære dem noe når de ikke vil åpne munnen. Har klart det litt da, men det kommer til å ta mye tid.

Niende klasse er også delvis ubeskrivelig. Første dagen var spennende, men jeg fikk så vondt for den ene jenta. Relasjonen mellom henne og resten av klassen preget hele rommet. Hun er tydelig nervøs og hver gang hun prøver å si noe stopper hun, mens resten av klassen tisker eller gjør noe. Jeg satte meg heldigvis tydelig imot dette fra starten av så klassen har forbedret seg. Jeg har nå klart å få henne til å si tre sammehengende setninger. Hun tørr også å møte blikket mitt mer og det er en kjempeforbedring fra å sitte å se ned i boka med skjelvinger som et aspeløv.

Tiende klasse er vidunderlig! Så ivrig etter å lære og å delta i timene. Med slike elever kan jo bare en lærer fryde seg. Så nå har jeg satt sammen et prosjekt til dem som de skal presentere for hele klassen. Dette var en helt ny og fremmed fremgangsmåte for dem. De hadde aldri lagt noe frem muntlig for hverken klasse eller lærer. Det å tenke nytt og kreativt samtidig som en løste oppgaver tilknyttet pensum var noe de heller aldri hadde gjort. Dette er jo igrunnen jammen på tide. Skal en studere videre og eventuelt prøve å komme ut i arbeidslivet må en jo kunne legge noe frem uten å lese det rett fra boka. Det er skremmende å se hvor lite kritisk og selvtenkende mange av elevene er. De har ikke hatt spillerom for å tenke selv og i alle fall ytre kritiske spørsmål. Alt hva lærer og lærerbok sier er lov. Betviler en dette, betviler en hele systemet. Dette har jeg tenkt å gjøre noe med. Selvtenking, selvutvikling og kreativitet er målene mine med disse månedene. Mye av pensum angår sosiale problemer i Nepal og da særskilt kasteproblematikken, alkoholmisbruk, gambling og  null likestilling. Hvor mye av dette som tidligere har blitt gjennomgått er dessverre nok lite. Det viser kunnskapsnivået på disse områdene i niende og tiende. Jeg har sett igjennom lærerbøkene disse har hatt tidligere, og de angår disse temaene, men når en ser på hva de nå sitter igjen med er kunnskapen liten. Så dette blir min hemmelige agenda: Inspirere de få jentene som går her og få guttene til å forstå hvor viktige de alle er – som enkeltindivid, både gutter og jenter! At de alle kan utgjøre en forskjell. Som jeg sa til den ene klassen idag, dere er den nye generasjonen nepalesere, dere kan forandre den negative utviklingen. Det triste med reaksjonen deres etterpå var – tanken hadde aldri slått dem.

11 kommentarer:

  1. Oi, oi, spennende lesning!!! Høres virkelig ut som du har havna på rett sted! Du gjør en kjempejobb, tenk så mye du kan få utrettet der! Kjempeklem fra meg

    SvarSlett
  2. Hei Karen Elise. Begynner å bli mange år siden vi gikk på s-klubben sammen nå, men jeg presterte nå likevel å ramle innom bloggen din via facebook. Selv er jeg snart ferdig utdannet, og skal begynne å jobbe som lærer til høsten, men jeg må poengtere at etter å ha lest det du skriver over, så høres det ut som du har en langt mer utfordrende, men også givende jobb! Samtidig så overrasker det meg ikke. Du vet å få det til :)

    SvarSlett
  3. Så spennende å lese!! Høres ut som du er på rett plass til rett tid!! Jeg savner deg her da, men vet du gjør mye bra der du er!!

    Jeg tenker masse på deg! Og ber for deg!
    Låv ju snuppa!!! Klem fra meg!!

    SvarSlett
  4. KAREN ELISE!! du e berra best!! :) du ER viktig og utgjør virkelig ein forskjell! stå på :D lykke til vidare, og ha ein fantastisk bursdag!! klem

    SvarSlett
  5. Åh! Fantastisk spennende å lese. Jeg er helt i ekstase over å høre om dette. Kjente i sta at det prikket litt i bakhodet, sånn som jeg får når jeg blir rørt. Og ja, jeg tør innrømme, jeg gråt nesten litt. bittelitt. Men det er fordi jeg er stolt av deg!

    Karoline

    SvarSlett
  6. Hei Karen!

    Jeg leste og så at det var godt.

    Wow! Jeg trodde du bare skulle undervise i engelsk, men nå kan du, med god grunn, kalles frøken, ja, kanskje klasseforstander til og med. Skjønner de såpass med engelsk der at du kan undervise i de andre fagene også?
    (Ja, for de underviser i de andre fagene på engelsk?)

    Jeg vinker en hilsen til deg:
    skrått gjennom Colombia og Venezuela, over Stillepytten til Marokko. Der har jeg satt et speil, som vender vinket mitt straka veien østøver:

    fra...
    الجزائر til
    ليبيا til
    مصر‎ til
    المملكة العربية السعودية til
    ایران til
    پاکِستان til
    भारत गणराज्य og til slutt til
    नेपाल - ditt nåværende hjemland.

    Hei

    SvarSlett
  7. Stolt av deg vennen! Du gjør en kjempejobb:)

    Stor klem fra Ingvild

    SvarSlett
  8. Så fantastisk! ALT! utrolig hvor mye du kommer til å oppleve. Du og tovemor! Ta vare på hverandre. Gleder meg til å høre mere!!!!! ja:)

    SvarSlett
  9. Karenparen!!

    Du er utrolig! Så stolt av deg og beundrer det arbeidet du gjør. Du har et mykt hjerte og en hard panne! way to go!

    Masse lykke til og Guds visdom og fred på ferden til å forandre nepal, et menneske av gangen :)

    løts åf løts å løts åf løøøøøv føm miiii!!!

    SvarSlett
  10. Dalsenget menighet hilser søstrene i Nepal med følgende formelle uttalelse:
    DET ER SÅ STORT ATTE!

    Stå på jenter og flust med Guds velsignelse!
    Sigurd Holen og Olav Dankel

    SvarSlett
  11. Og du, dette e sikkert ikke rette plassen. Men e tenkte ettersom det er her du kanskje e mest. Altså: du fikk me til å love å gi deg en new moon oppdatering, så her kommer den: FYTTI. ahh, så den igår. mitt subjektive teningkast må bli 5 +! Det e mye Jacob i baris. De gjør vel et litt vel stort nummer ut av overkroppen..:) skiftinga te varulv va veldig bra. well well... kordan går det i Nepal, må skrive mer på bloggen!!!:)

    SvarSlett