tirsdag 6. oktober 2009

moete med markedsplassen!!

wow! Dette har vaert en meget innholdsrik og merkelig dag. saa mange inntrykk aa fordoye og mange navn aa huske.
I gaar kveld moette vi et medisinteam fra Hawaii. De hadde nettopp kommet fra fjella hvor de hadde utfort humanitaert og kirkelig arbeid. Utrolig spennende aa hoere effekten av bare det aa vaske haaret til barna. Bare det aa oppleve skummet haar hadde vaert fenomenalt for dem. De fortalte ogsaa hvordan de hadde klart aa lure legemidler gjennom toll uten problemer, men bare saavidt og hvordan troen hadde faatt en positiv innvirkning paa lokamiljoeet. Fikk flashbacks fra russiske misjonsmoter. Med andre ord - veldig inspirerende!!!

De siste to dagene har jeg og Tove hengt med to australske misjonaerer. Matt og Cath er lege og tannlege og skal vaere utstasjonert paa et sykehus i Tansen. Blir stadig forbauset hvordan Gud bare sender herlige mennesker i veien for en! Idag var vi paa det storste handelsomraadet i byen, og her var det texas! Lukt, lyd og farger veltet over oss. Jeg kan fremdeles ikke fatte og begripe hvordan saa mange biler og mennesker klarer aa presse seg inn i saa smaae gater. Det triste med dagen var vel det aa maatte gaa fra saa mange fattige som ber om hjelp. Idag provde jeg og Tove aa hjelpe noen, men opplevde heller en negativ side med organisert tigging.. Det hele startet med at en ung jente med et lite barn paa armen kom og ba om melk til barnet.. Selvfolgelig ville vi hjelpe, saa jeg tok med meg jenta og barnet til naermeste butikk.. Her kostet melkeerstatningen 2000 rupis (det tilsvarer fire middager paa en meget pen restaurant)... Jeg tenkte ikke over det da, saa jeg betalte bare og gikk, for prislappen var jo klistret paa produktet. Med da jeg saa rundt paa andre som gikk i naerheten la jeg merke til mange slike smaa jenter med barn paa armen og tomme melkeflaske i haanden.. og alle gikk til samme butikk.. Og da vi saa paa prisene andre plasser var prisen ikke sammenlignbare i det hele tatt.. menmen, barnet fikk forhaapentligvis melk, og de som fikk profitten fikk vel glede av den ogsaa :)

Ellers gaar det naa i spraakkurs. Vi fikk tak i flotte boeker idag, og starter privattimer i morgen. Vi er ogsaa allerede i kontakt med en menighet i byen og skal besoeke denne loerdag. Dette gleder vi oss veldig til!!

dette var en liten oppdatering, noe jeg tror blir sjeldnere og sjeldnere med tiden, Men anyways.. Guds fred!

2 kommentarer:

  1. så bra å høre at de går bra med deg kjære venn! det er og kommer til å bli et viktig eventyr. hurra for det og hurra for deg! høres megaspennende ut kjære venn. vi må holde kontakten. fikk du posten før du dro :) ! hope so, cause it was especially made for only you!!

    glad i dæ kjære venn. æ kjæm gjerne på besøk!

    Smask og sleik fra Victoria

    SvarSlett
  2. hei søteste du!! ja æ fikk posten før æ dro, og det gjorde hjertet mitt veldig mye bedre! du e knall :)
    du, det e et dagsenter i kathmandu som driv med dansing for barn med fysiske plager... og en meget kul danselærer e det vest også dær. ka med å kobla dæ opp med han dersom du kom på besøk, gjort noe greier for ongan? æ e tilbake i kathmandu ca 15. januar for å fornye visum.. skal æ undersøke noe da?

    stoooooor smask og suss!

    SvarSlett