mandag 15. februar 2010

Hvorfor jeg digger ECEC

På et av bildene i blogginnlegget nedenfor ser dere et klasserom. Dette er det første rommet jeg gjorde klart her på ECEC. I Nepal er aktiviteter og pugging som tidligere nevnt den mest vanlige læringsformen. Dersom du som lærer klarer å aktivisere elevene har du gjort en god jobb, men det er ikke så viktig hva innholdet er og om barna får noe forståelse for hva som foregår. Det å da lære «elevene» (lærerne) på ECEC om hvordan en legger til rette et klasserom og hvilke aktiviteter en kan gjøre med barnet er særdeles viktig. ECEC bruker «Hands on»-prinsippet der lek og læring går hånd i hånd, der barnet får ta på og praktisere det som læres. Ta for eksempel temaet blomster. Det å kun se et bilde av den og betegnelsene som rot, stilk, kronblad m.m. er for mange barn gørr kjedelig når de heller kan tenke seg å springe rundt å leke. Det å la barnet gå ut i naturen, se, lukte og føle er bedre. En kan også bare ta inn noen planter i klasserommet for så å la barnet utforske blomsten. Et annet eksempel er å holde matematikktimene ute i naturen, eller la barna bruke stener eller vannbeholdere i regnestykker. Hvorfor er dette så viktig? Barn utvikles i ulikt og meget raskt tempo de første fem årene av livet. Det er derfor viktig at de får en positiv opplevelse knyttet til det å lære da disse årene former karakteren deres. I tillegg til foreldrene har læreren en stor påvirkningkraft på barnets karakter, kunnskapsnivå, verdier og oppførsel. Det er derfor viktig at en som lærer vet å influere barnet på rett måte. Barn i denne alderen lærer gjennom å berøre og føle, de er nysgjerrige og har et behov for å utforske og eksperimentere, derav begrepet «Hands-on». De fleste barn under fem er ikke klare for teoretisk læring, og da burde også undervisningen gjennspeile akkurat dette. Ulik bruk av lek vil dermed være med på å hjelpe barna i å utvikle sosio-emosjonelle, fysiske og kognitive ferdigheter på en balansert måte som igjen vil forberede unge barn på å lære å skrive, lese og regne. Så derfor er arbeidet til ECEC veldig viktig! De gir barna et læremessig fundament til senere læring, gjennom å forbedre kvaliteten på lærerne.

Her er noen av målene til ECEC: (på engelsk)

- To increase the impact of teaching techniques for young children which are culturally appropriate and child-friendly.
- To promote the development and production of adequate teaching materials.
- To contribute to the development of ECD curriculum nationwide.
- To conduct intensive and practical short & long term Teacher Training Courses in ECD to train and equip career teachers for the profession of teaching.
- To conduct refresher training courses for teachers to encourage and stimulate them.
- To conduct workshops to help parents understand the need of adjusting and revitalizing the current teaching approach.
- To make available at ECEC a wide selection of educational materials for children’s learning and instructional tools for teachers.
- To provide consultation to principals and teachers in establishing and adapting kindergartens to the current requirements of Pre-School Teaching.
- To give assistance to Pre-Primary Schools in developing curriculum and syllabus.
- To assist schools in selecting effective and valuable educational materials and how to use them

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar