søndag 28. februar 2010

hjertesukk

Natt til idag satt jeg og leste norske aviser og facebookstatuser, noe som resulterte i kvalme ilninger nedover ryggen. Jeg må bare på forhånd advare, du kan komme til å ta anstøt av dette. Gjennomsnittet av hva som opptok den enkelte var OL, og at en var skuffet over bare å ha fått to sølv. Ja dette overgår jo "virkelig" det som foregikk på andre siden av kloden, der mennesker kjempet for livet etter jordskjelv, og Stillehavsøyene som trodde at de kom til å miste alt på grunn av Tsunamibølgene. Det er første gang jeg sier dette, og jeg håper det er siste - jeg skjemmes over å være norsk! Ja, sport er viktig og en vet at tanken bak de olympiske leker er å bringe land sammen i enhet og blablabla, men når medaljejaget og kampen om å være på toppen av lista overdøver tragedien som utspilte seg kan en ikke bli annet en motløs. Hva skal det bli med oss?
Toppen av kaka kom like etterpå da jeg rullet lenger ned på siden til VG eller Dagbladet. En link til "Spør oss om Tsunamien" eller noe i den duren lød som følger: "Vil bølgen treffe oss?"... og et annet spørsmål: "er det noen nordmenn der?".... Hallo! ta en globus og se hvor Stillehavet ligger hen!! og prøv å vær litt mindre navlesentrert, tenk på menneskene som er der.
Skal sies at tsunamibølgene ikke ble så store, men det var likevel noen som døde og det er masser som sliter i Chile.

5 kommentarer:

  1. Så det så!! heilt enig!

    SvarSlett
  2. Du får meg te å tenka! Godt innlegg! Kjekt å lesa bloggen din nepalKaren! :)

    ps. nå har det flytta någen inn i toppetasjen! Me hørre ALT dei seie! Ganske så lytt!

    SvarSlett
  3. koselig å høre at noen lese tankan og betenkelighetene mine :)

    nye folk, ja da kommer dokk til å få mindre husfre fremover, e kjempelytt! æ får komme å ta en kopp kaffe i juni og overvære bråket!

    SvarSlett
  4. Enig med deg! Det er tragisk.. Men man må liksom reise litt bort for å se det. Skremmende hvor blind man blir av å leve midt i det..

    SvarSlett
  5. Sanne ord, Karen Elise.

    Min kommentar til dette innlegget ble til et eget innlegg:
    http://kjetilecuador.blogspot.com/2010/03/sueno.html

    Gud bevare deg.

    SvarSlett